Copyright The sapling tree wszystkie prawa zastrzeżone 
T H E     S A P L I N G    T R E E 

Kto ma teraz permanentną ochotę na zupę? 

 

Już się deklarowałam, że absolutnie kocham, a  kiedyś zastanawiałam się, po co moja mama tyle tego je, przecież tym się nie naje.  

 

Mamę już teraz rozumiem i dla mnie zupa, to absolutny comfort food. 

 

Przypominam więc bazę do przepisu, który możecie dowolnie modyfikować, w zależności od gustu, ochoty, nastroju, stanu lodówki. 

 

Na zupę zawsze jest dobry czas ♡

 

U mnie królują kremy, czasami gęste, że łyżka stoi. 

 

Podstawę stanowi*: 

  • ziemniak (dodaj ile chcesz, im więcej tym zupa bardziej gęsta, możesz też wybrać bataty zamiast zwykłych ziemniaków, ja na jedną porcję dodaje przeciętnie 2-3 ziemniaki)

  • 1-2 ząbki czosnku 

  • 1 mała cebula

  • 1 szklanka wody lub bulionu warzywnego (zwiększ ilość płynu jeśli potrzebujesz) 

  • przyprawy (tymianek, bazylia, oregano, chili, kurkuma, kolendra, sól, pieprz, papryka, pieprz cayenne itd.) 

  • łyżka jakiegoś tłuszczu (tahina, pasta z nasion lub orzechów, oliwa, olej kokosowy, namoczone wcześniej nerkowce)**

  • świeże zioła 

  • inne warzywa w zależności od nastroju i sezonu

  • na górę: cytryna / awokado / nasiona konopii / pestki dyni / pestki słonecznika / kiełki / pietruszka / kolendra. 

    Moje top zestawy to:
    → pieczona dynia, pomidory i papryka czerwona z goździkami i cynamonem

    → zielony groszek i świeży koperek
    → pietruszka korzeń i gruszka
    → pieczona marchewka
    → por i pieczony kalafior
    → pieczona dynia, nerkowce, biała fasola, kumin, kolendra, curry, kurkuma.

    Wszystko po prostu ugotuj (poza ostatnią pozycją) i zblenduj. To wszystko.

    Jeśli kompozycja przewiduje upieczone warzywa, ułóż pokrojone warzywa na blaszce do pieczenia wyłożonej papierem, przypraw według uznania (wtedy nie dodawaj zbyt wiele przypraw do podstawy), wysmaruj olejem kokosowym / oliwą z oliwek i upiecz w temperaturze 200 stopni, termoobieg ok 15 minut. W tym czasie ugotuj podstawę i zblenduj później wszystko razem.

    Przed podaniem, skrop sokiem z cytryny i wykorzystaj propozycję z kropki "na górę" :) Możesz wszystko łączyć, mieszać, według uznania.  Pestki dyni i słonecznika upraż na suchej patelni przed podaniem.

    Moje ostatnio ulubione "toppings" to awokado, nasiona konopi, kolendra, sok z cytryny. 

    W opcji → pietruszka korzeń i gruszka, na wierzch zupy ułóż skarmeiizowaną gruszkę. Na patelnię wylej odrobinę wody i łyżeczkę cukru kokosowego. Połowę gruszki pokrojonej w paseczki wrzuć na chwilę na patelnię, poczekaj aż woda odparuje i gruszka delikatnie zmięknie.

    SMACZNEGO ! 

    * Ilości podane na jedną porcję, modyfikuj dowolnie, według swojej potrzeby.
    ** Tłuszcz rozprowadza aromat i nadaje kremową konsystencję. Ja czasami pomijam w ogóle tłuszcz. Duże ilości tłuszczu mi nie służą, nawet jeśli są super zdrowe.Na pewno pomijam tłuszcz, kiedy robię zupę z pieczonych warzyw i warzywa były już wysmarowane tłuszczemCzasami, tłuszcz dodaje dopiero przed zblendowaniem, kiedy zupa się już nie gotuje lub polewam zupę już na talerzu, przed zjedzeniem, najlepiej tahiną, skropione dodatkowo sokiem z cytryny. 

 

ZUPA na nią zawsze dobry czas 

05 września 2020