Copyright The sapling tree wszystkie prawa zastrzeżone 
T H E     S A P L I N G    T R E E 

Jeśli została Ci owsiana, ze śniadania, albo masz zwiędnięte banany, jabłka, inne owoce, nie wyrzucaj ich #zerowaste, podkręć je trochę i zrób z nich pyszne kule mocy. 

 

Tak naprawdę przepis, jak zawsze w mojej kuchni, jest freestylem, czyli mieszasz to co masz. 

 

Poniżej pokazuje opcje. 

 

NISKO TŁUSZCZOWA wersja: 

  • banan, jabłko, gruszka, śliwka, morela, inne mało wodniste owoce - upiecz wybrane owoce w piekarniku w temperaturze 180 stopni, termoobieg, 15 min, daj im czas na ostygnięcie, zblenduj. 

  • Zblenduj płatki owsiane na mąkę albo wykorzystaj mąkę owsianą (zobacz niżej opcje bezglutenową). 

  • Jeśli masz świeże daktyle (np. Medjool, mozafati), nie musisz nic z nimi wcześniej robić, jeśli korzystasz z suszonych, namocz od pół do całej szklanki w ciepłej wodzie (może być wrzątek) przez 30 min, później odcedź i zblenduj. Dodaj do tego skórkę pomarańczy, a dodatkowo podbijesz smak. 

  • Dodaj nasiona chia - około pół szklanki lub mniej. 

  • Szczypta soli (możesz dodać cynamon / imbir / odrobinę chili - jak czujesz). 

  • Wymieszaj wszystko, odstaw na min. 30 min, a najlepiej na 1 godz. Masa może stać nawet dłużej, na noc wstaw do lodówki (chia i mąka owsiana zwiążą całą masę) 

  • Upraż wiórki kokosowe na gorącej suchej patelni (pilnuj ich - uprażenie wiórków kokosowych zajmuje sekundy) i przesyp do miseczki (możesz wymieszać z nasionami sezamu, też uprażonymi). 

  • Roluj dłońmi kulki i obtaczaj je w wiórkach kokosowych. 

  • Gotowe kulki, przechowuj w lodówce, jeśli nie zjesz ich od razu ;) Podawaj ze świeżymi owocami i jedz w pięknych okolicznościach.  

 

SUROWA wersja:

  • banan, jabłko, gruszka, śliwka, morela, inne mało wodniste owoce - połącz dowolnie - zblenduj wybrane owoce razem. 

  • Zblenduj migdały / słonecznik / orzechy włoskie / inne nasiona / orzechy na mąkę albo wykorzystaj gotową mąkę. Nie blenduj zbyt długo, bo zrobi Ci się masło. 

  • Jeśli masz świeże daktyle (np. Medjool, mozafati), nie musisz nic z nimi wcześniej robić, jeśli korzystasz z suszonych, namocz od pół do całej szklanki w ciepłej wodzie (do 40 stopni) przez min. 1 h, później odcedź i zblenduj. Dodaj do tego skórkę pomarańczy, a dodatkowo podbijesz smak. Polecam świeże daktyle w tej opcji. 

  • Dodaj nasiona chia - około pół szklanki lub mniej. 

  • Szczypta soli (możesz dodać cynamon / imbir / odrobinę chili - jak czujesz). 

  • Wymieszaj wszystko, odstaw na min. 30 min, a najlepiej na 1 godz - może stać nawet dłużej, na noc wstaw do lodówki (chia i mąka zwiążą całą masę). 

  • Wsyp wiórki kokosowe / sezam do miseczki. 

  • Roluj dłońmi kulki i obtaczaj je w wiórkach kokosowych 

  • Gotowe kulki, przechowuj w lodówce, jeśli nie zjesz ich od razu ;) Podawaj ze świeżymi owocami i jedz w pięknych okolicznościach.

 

BEZGLUTENOWA wersja:

  • banan, jabłko, gruszka, śliwka, morela, inne mało wodniste owoce - upiecz wybrane owoce w piekarniku w temperaturze 180 stopni, termoobieg, 15 min, daj im czas na ostygnięcie, zblenduj

  • Zblenduj migdały / słonecznik / orzechy włoskie / inne nasiona / orzechy na mąkę albo wykorzystaj gotową mąkę. Nie blenduj zbyt długo, bo zrobi Ci się masło. Możesz wymieszać różne mąki lub użyć też mąkę kokosową. 

  • Jeśli masz świeże daktyle (np. Medjool, mozafati), nie musisz nic z nimi wcześniej robić, jeśli korzystasz z suszonych, namocz od pół do całej szklanki w ciepłej wodzie (może być wrzątek) przez 30 min, później odcedź i zblenduj. Dodaj do tego skórkę pomarańczy, a dodatkowo podbijesz smak. 

  • Dodaj nasiona chia - około pół szklanki lub mniej. 

  • Szczypta soli (możesz dodać cynamon / imbir / odrobinę chili - jak czujesz).

  • Wymieszaj wszystko, odstaw na min. 30 min, a najlepiej na 1 godz - może stać nawet dłużej, na noc wstaw do lodówki (chia i mąką zwiążą całą masę).

  • Upraż wiórki kokosowe na gorącej suchej patelni (pilnuj ich - uprażenie wiórków kokosowych zajmuje sekundy) i przesyp do miseczki (możesz wymieszać z nasionami sezamu, też uprażonymi). 

  • Roluj dłońmi kulki i obtaczaj je w wiórkach kokosowych.

  • Gotowe kulki, przechowuj w lodówce, jeśli nie zjesz ich od razu ;) Podawaj ze świeżymi owocami i jedz w pięknych okolicznościach.  

 

 

Trudno podać dokładne proporcje, bo wszystko zależy od tego jakimi surowcami do produkcji dysponujesz :D 

 

Kiedy zaczniesz się bawić jedzeniem, proporcje po prostu wyczujesz. 

 

Nie przejmuj się, jeśli konsystencja na początku jest zbyt rzadka. Chia, płatki owsiane, banan, mąka z nasion / orzechów - to wszystko zwiąże masę w jedną całość.

Zajrzyj do masy po 30 min i jeśli nadal czujesz, że kulek z tego nie będzie, dosyp więcej chia / płatków owsianych itd. Możesz dodać też łychę masła z nasion / orzechów. 

 

Baw się. Włącz jakąś super muzykę i tańcz przy tym. 

 

Dla mnie rolowanie kulek to kontemplacja, totalne odstresowanie 🙏

 

Have fun :* 

 

KULE MOCY, czyli szybki snack z resztek 

19 lipca 2020